Nå i disse relativt dårlige tidene, blir det nok mer og mer vanlig å starte en egen bedrift, og da er det mange ting man bør vurdere – både før og etter man har opprettet et firma. Skal det være et enkeltpersonforetak, en bedrift med ansatte, eller en veldedig organisasjon, for eksempel? Vil man starte som aksjeselskap eller ikke, og hvordan får man oversikten over når, hvor og hvor mye skatt og moms man må betale? Her finner du noen gode tips som en start, men husk å sjekke med ditt lokale skattekontor dersom du er i tvil!
Velg en god bedriftsidé
Noe av det første som trengs, er en skikkelig god, ny og tiltalende idé som folk vil like. Har du et produkt som ingen andre har? Kanskje du brygger på et konsept som du vet vil tiltrekke seg mange bedriftskunder på grunn av sin praktiske anvendelse?
Økonomiske sider ved en ny, liten bedrift
Det er mye å holde styr på, og derfor er det viktig å være forberedt, spesielt på økonomiske utfordringer. Skal man starte en bedrift selv, bør man vurdere størrelse på salg, eventuelt behov for regnskapsfører eller i det minste en ansatt med god økonomisk sans som kan få den store oversikten. Visste du forresten at det faktisk er mulig å sende regning gjennom en profesjonell tredjepart, det som kalles fakturer uten egen virksomhet? Det kan være en måte å unngå alt papirarbeidet og ekstrajobben med å opprette et helt firma bare for å fakturere for de tjenestene man selger. Da får man en rask, sikker betaling for jobben man har utført, og alt av skattemelding til myndighetene gjøres av tredjepart. Vips – så har du mer tid til å ta oppdrag!
Vær helt sikker før du starter
Sist, men ikke minst – vær helt, helt sikker før du setter i gang. Å starte en ny bedrift er kostbart i både tid, penger og innsats, og man bør derfor forsikre seg om at man ikke bare vil ha en selvstendig, enklere arbeidsdag. Å starte egen bedrift er en krevende, seig og slitsom prosess, men det er liten tvil om at man, dersom man lykkes, vil være fornøyd med det arbeidet man har lagt ned i firmaet. Vi ønsker deg lykke til!